Alexej

Mijn vorming tot acupuncturist heeft een lange voorbereidingstijd gehad. Het begon in een onverwachte omgeving, op een onverwachte plaats. Toen ik in 1972 in Moskou geboren werd, werkte mijn vader als violist in een groot symfonieorkest. Op mijn zesde begon ook ik met vioolspelen. In die tijd was het gebruikelijk om vroeg met een beroepscarrière te beginnen. Na ons vertrek uit Rusland in 1990 vervolgde ik mijn muziekopleiding aan het conservatorium van Amsterdam. Al vroeg begon ik te werken als tweede concertmeester bij Het Gelders Orkest

Alexej Pevzner
Alexej Pevzner
Foto: Janneke Roelofs

Bijna 20 jaar geleden kwam ik in aanraking met acupunctuur. Toen ik uit angst voor naalden niet naar een acupuncturist wilde gaan, attendeerde iemand me op de Japanse acupunctuur, met een zgn. non-insertive techniek: dat wil zeggen dat de naald niet door de huid heen gaat. Ik was gefascineerd door het effect en de fijnzinnigheid van de behandeling. Met veel interesse voor de achtergronden en technieken van acupunctuur dook ik meteen in de literatuur. Pas veel later, in 2012, kreeg ik de mogelijkheid om een opleiding te volgen.

Mijn opleiding bestaat uit de klassieke Chinese acupunctuur (bij de Academie voor Chinese Geneeswijze Qing-Bai), de acupunctuurmethode volgens dr. Y. Manaka (Japanese Acupuncture Centre Amsterdam), Westerse Medische Basiskennis (CPION-certificaat) en Toyohari, acupunctuurstijl (Japanese Acupuncture Centre Amsterdam). In deze stijl, die voor mij persoonlijk het meest waardevol is, heb ik me bekwaamd bij Japanese Acupuncture Centre Amsterdam (zie de diploma’s) . Sinds het voltooien van mijn studie ben ik bijscholingen blijven volgen. Zo had ik het voorrecht om twee cursussen bij Japanse meesters te mogen volgen en in aanraking te komen met de meest ervaren professionals op dit gebied.
Het beheersen van verschillende technieken en stijlen geeft me de mogelijkheid om mijn behandelingen individueel op iedere patiënt af te stemmen. ‘Afstemmen’ is trouwens ook een muziekterm. Ik zie mijn professionele loopbaan als musicus in zekere zin als een soort opbouw voor het acupuncturist-zijn. Er zijn veel overeenkomsten: een bepaald soort concentratie, afstemming op de luisteraar of op de patiënt, een hele verfijnde techniek. Ten slotte is het in iedere vorm van kunst essentieel om altijd te blijven leren. En ik zie acupunctuur als kunst. Geneeskunst.